Komentarz miesiąca » Żniwa w handlu

Żniwa w handlu

W ciągu ostatnich lat odnotowywano w Polsce znaczący  wzrost wydatków konsumpcyjnych. Jednocześnie rośnie wartość transakcji bezgotówkowych (w okresie X.2007 - X.2008 zanotowano ponad 30% wzrost transakcji bezgotówkowych w stosunku do poprzedzającego roku obrachunkowego – źródło NBP).
Jest zatem naturalnym mechanizmem rynku, wzrost popytu na powierzchnię handlową.
Od 1997r. wielkość nowoczesnej powierzchni handlowej w Krakowie wzrosła ponad 4-krotnie, osiągając wskaźnik wielkości powierzchni komercyjnej przypadającej na 1000 mieszkańców na poziomie ponad 500 m kw., plasując tym samym Kraków w czołówce krajowej (największy wskaźnik posiada Warszawa).
Ostatnią, zrealizowaną, dużą inwestycją segmentu nieruchomości komercyjnych w Krakowie (i jednocześnie największą w Polsce i jedną z największych w Europie),  jest kompleks handlowo-usługowo-rozrywkowy Bonarka City Center. Inwestycja ta, jako jedyna planowana w ciągu ostatnich dwóch lat została zrealizowana (wstrzymano budowy centrów handlowo-rozrywkowych  Serenada oraz Futura z powierzchnią łączną ponad 120 tys. m kw.).
Uruchomienie Bonarka C.C. w okresie przedświątecznym (otwarcie 21 listopada) z pewnością było strategicznym dla tej inwestycji. Wiadomym jest iż w ciągu ostatnich lat Polacy wydają dużo, a nawet bardzo dużo na Święta Bożego Narodzenia. Poza wielkością obiektu (ponad 90 tys. m kw.), jego niewątpliwym atrybutem jest bardzo dobre skomunikowanie. Do centrum handlowego bardzo łatwo dojechać niemal z każdej strony miasta.
Czy jednak słaba sytuacja w gospodarce nie powstrzyma Polaków przed szaleństwem zakupów?
Początek „sezonu” zakupów przedświątecznych w USA okazał się bardziej pesymistyczny niż oczekiwano.  W Czarny Piątek zanotowano jedynie  półporcentowy wzrost sprzedaży detalicznej (w porównaniu do roku poprzedniego).
Czy jest to efektem nadal słabej sytuacji gospodarczej, a może z większą rozwagą konsumenci podchodzą do wydawania pieniędzy?
Czy podobną sytuację odnotuje się w Polsce? Zdecydowanie łatwiej przesiąść się z „Malucha” do Mercedesa niż odwrotnie.
Póki co, jak co roku, w listopadzie nabiera maksymalnych prędkości machina zakupów przedświątecznych i tak aby do Siego Roku…

 

Jarosław Zygmunt
Analityk i Doradca Rynku Nieruchomości MRN.pl

Wyszukaj rzeczoznawcę






Poznaj nas

Maria Bogdani Maria Bogdani
Rzeczoznawca majątkowy, inżynier budownictwa i historyk sztuki, analityk i doradca rynku nieruchomości, pośrednik w obrocie nieruchomościami, biegła sądowa w zakresie (...) »

Partnerzy Instytutu MRN